Skoterns dag 2008.
När
det gäller att sammanfatta
skoterns dag så kommer
jag osökt in på Ingmar
Stenmarks gamla citat ”
Hä löns int´
förklar´ för
den som int´ begrip”.
För det är verkligen
så.
Jag
har många kompisar som
inte ens höjer det ena
ögonbrynet när jag
entusiastiskt förklarar
att i helgen är det skoterns
dag. Ofta får jag dessutom
bittra kommentarer om skövling
av fjällen och miljöriktiga
pekpinnar i spåren av
mitt uttalande.
|
 |
Å
andra sidan har jag kompisar som är
så där lagom hardcore. Hos
dem är det accepterat att åka
runt på skoterns dag men det är
liksom bara favoritmärket som prioriteras.
Vilket jag förvisso har en viss
förståelse för så
”grön” jag ändå
är.
Själv njuter jag i fulla drag.
Oavsett om det är hos en Arctic
Cat-, Lynx-, Polaris-, Ski-Doo- eller
Yamahahandlarna så är det
en mäktig upplevelse. Alla entusiastiska
skotermänniskor som lyfter på
huvar, gräver i fyndlådor
och diskuterar de nya uppgraderingarna
med gestikulerande övertygelse.
Det fyller mitt skoterhjärta
med en värme som är svår
att förklara för en ”utomstående”.
Ärligt talat är det år
ut och år in samma prylar under
de rangliga huvarna, det är alltid
de skoterkläder eller skor som
ingen annan vill eller kan ha i fyndlådorna
och uppgraderingarna rör sig
ofta om nya dekaler eller billigt
popnitade förlängningar.
Men det gör inte fenomenet skoterns
dag mindre fascinerande.
Vad är det då som gör
skoterns dag så fantastiskt?
Kanske är det att alla har ett
likasinnat intresse av snöskotrar.
Kanske är det känslan att
snart drar säsongen igång.
Kanske är det så enkelt
som att träffa alla polare ute
bland plastdoftande och blanka maskiner
som snart ska tas ut på vinterbete.
Jag
har inget bra svar på det hela
men jag anar att jag är och nosar
i trakterna till en uppenbarelse.
För er som är redan frälsta
eller kan tänka sig att bli det
kommer här en rapport från
några av handlarna i Jämtland:
Krokom
Speedshop
Ny Arctic Cat handlare som tjuvstartade
ifjol. Trots att man ligger lite dold
inne på Krokoms industriområde
råder det ingen tvekan om att
du är på rätt väg
när du ser den delvis Arctic
Cat gröna byggnaden på
håll. Här bjuds på
massor av nytt och begagnat och skoterled
alldeles bredvid knuten (en klar fördel
när det inte bara finns lera
att gasa på).
Johnny
bjöd dagen till ära på
gratis korv, en tjuvtitt på
Tucker Hibberts tävlingsmaskin
och framförallt en rejäl
knippe Arctic Cat nostalgi. Dagen
till ära fick jag en personlig
guidning bland kläder och skotrar
av racinglegenden Leif Olausson.
Krokom Speedshop har ett helt nytt
juniortävlingsteam i form av
Fredrik Olofsson, Robin Olausson och
Robin Persson. Det kommer att bli
intressant att följa dessa unga
herrar på racerbanorna i vinter.
En
ren orgie av nostalgiprylar bjöds
besökarna hos Speedshop på.
|
 |
|
Två
tungviktare på och utanför
leden, Bearcat Z1 XT och TZ1 Turbo.
|
Tucker Hibberts tävlingsmaskin
gömde sig bakom korvståndet.
Leif Olausson påpekade att
den här maskinen har djupare
tunnel jämfört med de
maskiner som körde här
ifjol. |

|
Motor
och Fritids Expo
Örjan och kompani satsar i framtiden
enbart på Lynx. Dock lyste årets
fräckaste modeller av från
de finska hemslöjdarna med sin
frånvaro. Rovaniemi har begåvats
med en sprillans ny skoterfabrik där
alla nyheter tillverkas och eftersom
finnarna inte har ett uns till förståelse
för skoterns dag så får
vi alla hållas till tåls.
Från och med vecka 48 börjar
årets Lynxar skeppas ut till butikerna.
I december kommer man hålla en
särskild Lynxdag som plåster
på såren. Den som väntar
på nåt gott…
Expo bjöd på en mindre loppmarknad
på bakgården i form av huvar
och ett helt El Tigré chassi.
Dessutom kunde alla barn rita sin drömskoter
i utbyte av ett fint pris.
|
En
och annan Lynx fanns i affären
men de stora nyheterna kommer
från och med vecka 48. Det
är klart, det fanns en och
annan hoj att titta på också. |
En veritabel loppmarknad där
man kunde frossa i gamla (skavda)
huvar till Arctic Cat. Plus en
massa annat smått och gott. |

|
|
Expo
hade även tecknartävling.
Skoterlegenden Mattias Råttan
Lönn visar att han inte bara
är en jäkel på
att köra skotrar, han är
en jäkel på att rita
dem också. |
Motorhuset
Hos klassiska Motorhuset visades som
vanligt det bästa från
Ski-Doo och Polaris. På Polarissidan
kan vi notera att gamla Widetrack
äntligen har fått välbehövlig
uppgradering till IQ-chassit. För
konservativa åkare finns gamla
LX-chassit kvar också.
På Ski-Doo fronten byter man
ut programmet på fjolårets
succéchassin Rev-XP och Rev-XR
En av de intressantare nyheterna är
att Motorhuset nu erbjuder utbytescylindrar.
För ungefär halva priset
kan du byta ut dina spruckna cylindrar
mot dito i renoverat nyskick på
nolltid. Till halva priset dessutom!
Arne lovar att det kommer att finnas
ett skapligt lager. Dessutom kan man
erbjuda både nya kolvar och
utbytesvevparti. Här fattar man
vad skoterservice och korta vintrar
innebär.
I teamet kör Marcus Evensson
i Open och Pontus Engström i
Stock, båda naturligtvis på
Polaris. Även i ungdomsteamet
lutar det mot byte från Ski-Doo
till Polaris.
Arne visar upp utbytesprogrammet
av cylindrar, kolvar och vevparti.
Finns till flera skotermärken.
Bara att slänga sig på
luren. |

|
|
Stealthdesign
á la Kanada. Triss i Ski-Doo
maskiner. I år är det
50e året som Ski-Doo glädjer
oss med de lätta översnöfordonen.
|
Det är inte varje dag det
presenteras en ny Widetrak. |

|
Yamaha
Center
Fjolåret var ett stort erkännande
för Nisse Höglund och Co.
Då fick man nämligen utmärkelsen
”Guldstjärnan Årets
Serviceföretag i Östersunds
kommun”. Roligt för dem
och roligt för mig då jag
var en av de som nominerade företaget
till Guldstjärnan. Som vanligt
är det lika trevligt med ett
besök på Yamaha Center.
Bland annat så hade de en dörröppnare
skoterns dag till ära.
Niklas Höglund som fortfarande
lider av de skador han drog på
sig i Bruksvallarna för några
år sedan visade årets
stora nyhet i Yamahastallet. Nytro
XTX är Yamahas crossovermaskin
som där den sista delen av boggin
är uppåtriktad i sex grader.
I praktiken betyder det kortmatta
egenskaper på hårt packad
led och mountainegenskaper i djupsnö.
|
Udda
skoterprylar hos Yamaha Center.
Nalle med Yamahatröja och
skotervindflöjel! |
Som vanligt ingår det i
racingteamets åtagande att
göra tunga skoterförare
ännu tungre med hjälp
av hamburgare |

|
|
Inga
större modellnyheter. Yamaha
spinner vidare på Nytrochassit
och presenterar en crossover.
En annan intressant detal är
att det bara finns en enda maskin
kvar med tvåtaktsmotor,
gamla varianten av Viking. |
Ytterocke
Production
I närheten av Oviksfjällen
och Åreskutan ligger lilla Ytterocke.
En liten maktfaktor när det gäller
Polaris och utsedd som deras främsta
handlare en gång i tiden. Förra
gången jag var till Ytterocke
var övervåningen en oinredd
vind för begagnade maskiner.
Nu läser vi 2008 och övervåningen
är förvandlad till en veritabel
propagandavåning för Polarisfrälsta.
Det är snyggt, propert och sprängfyllt
med skotrar och kläder. Imponerande.
Precis som gamla hederliga skoterhandlare
ligger Ytterocke dessutom precis där
allmän väg slutar. Det är
med andra ord bara att hiva sig på
en skoter eller fyrhjuling och dra
iväg.
Ett stort utbud av begagnade
skotrar av alla åldrar
och ett digert program av ATV.
|

|
|
Förra
gången vi besökte Ytterocke
var det ett oinrett loft på
övervåningen. Nu är
det förvandlat till värsta
propagandavåningen för
Polaris. Tjusigt! |
Assault 800 med läckert rödmatt
huv och lättat chassi och
boggi. |

|
Roger
Strandberg |