Skoterns dag 2008.
 

När det gäller att sammanfatta skoterns dag så kommer jag osökt in på Ingmar Stenmarks gamla citat ” Hä löns int´ förklar´ för den som int´ begrip”. För det är verkligen så.

Jag har många kompisar som inte ens höjer det ena ögonbrynet när jag entusiastiskt förklarar att i helgen är det skoterns dag. Ofta får jag dessutom bittra kommentarer om skövling av fjällen och miljöriktiga pekpinnar i spåren av mitt uttalande.

Å andra sidan har jag kompisar som är så där lagom hardcore. Hos dem är det accepterat att åka runt på skoterns dag men det är liksom bara favoritmärket som prioriteras. Vilket jag förvisso har en viss förståelse för så ”grön” jag ändå är.

Själv njuter jag i fulla drag. Oavsett om det är hos en Arctic Cat-, Lynx-, Polaris-, Ski-Doo- eller Yamahahandlarna så är det en mäktig upplevelse. Alla entusiastiska skotermänniskor som lyfter på huvar, gräver i fyndlådor och diskuterar de nya uppgraderingarna med gestikulerande övertygelse. Det fyller mitt skoterhjärta med en värme som är svår att förklara för en ”utomstående”.

Ärligt talat är det år ut och år in samma prylar under de rangliga huvarna, det är alltid de skoterkläder eller skor som ingen annan vill eller kan ha i fyndlådorna och uppgraderingarna rör sig ofta om nya dekaler eller billigt popnitade förlängningar.
Men det gör inte fenomenet skoterns dag mindre fascinerande.

Vad är det då som gör skoterns dag så fantastiskt? Kanske är det att alla har ett likasinnat intresse av snöskotrar. Kanske är det känslan att snart drar säsongen igång. Kanske är det så enkelt som att träffa alla polare ute bland plastdoftande och blanka maskiner som snart ska tas ut på vinterbete.

Jag har inget bra svar på det hela men jag anar att jag är och nosar i trakterna till en uppenbarelse. För er som är redan frälsta eller kan tänka sig att bli det kommer här en rapport från några av handlarna i Jämtland:

Krokom Speedshop
Ny Arctic Cat handlare som tjuvstartade ifjol. Trots att man ligger lite dold inne på Krokoms industriområde råder det ingen tvekan om att du är på rätt väg när du ser den delvis Arctic Cat gröna byggnaden på håll. Här bjuds på massor av nytt och begagnat och skoterled alldeles bredvid knuten (en klar fördel när det inte bara finns lera att gasa på).

Johnny bjöd dagen till ära på gratis korv, en tjuvtitt på Tucker Hibberts tävlingsmaskin och framförallt en rejäl knippe Arctic Cat nostalgi. Dagen till ära fick jag en personlig guidning bland kläder och skotrar av racinglegenden Leif Olausson.
Krokom Speedshop har ett helt nytt juniortävlingsteam i form av Fredrik Olofsson, Robin Olausson och Robin Persson. Det kommer att bli intressant att följa dessa unga herrar på racerbanorna i vinter.

En ren orgie av nostalgiprylar bjöds besökarna hos Speedshop på.
Två tungviktare på och utanför leden, Bearcat Z1 XT och TZ1 Turbo.
Tucker Hibberts tävlingsmaskin gömde sig bakom korvståndet. Leif Olausson påpekade att den här maskinen har djupare tunnel jämfört med de maskiner som körde här ifjol.


Motor och Fritids Expo
Örjan och kompani satsar i framtiden enbart på Lynx. Dock lyste årets fräckaste modeller av från de finska hemslöjdarna med sin frånvaro. Rovaniemi har begåvats med en sprillans ny skoterfabrik där alla nyheter tillverkas och eftersom finnarna inte har ett uns till förståelse för skoterns dag så får vi alla hållas till tåls. Från och med vecka 48 börjar årets Lynxar skeppas ut till butikerna. I december kommer man hålla en särskild Lynxdag som plåster på såren. Den som väntar på nåt gott…
Expo bjöd på en mindre loppmarknad på bakgården i form av huvar och ett helt El Tigré chassi. Dessutom kunde alla barn rita sin drömskoter i utbyte av ett fint pris
.

En och annan Lynx fanns i affären men de stora nyheterna kommer från och med vecka 48. Det är klart, det fanns en och annan hoj att titta på också.
En veritabel loppmarknad där man kunde frossa i gamla (skavda) huvar till Arctic Cat. Plus en massa annat smått och gott.

Expo hade även tecknartävling. Skoterlegenden Mattias Råttan Lönn visar att han inte bara är en jäkel på att köra skotrar, han är en jäkel på att rita dem också.

Motorhuset
Hos klassiska Motorhuset visades som vanligt det bästa från Ski-Doo och Polaris. På Polarissidan kan vi notera att gamla Widetrack äntligen har fått välbehövlig uppgradering till IQ-chassit. För konservativa åkare finns gamla LX-chassit kvar också.
På Ski-Doo fronten byter man ut programmet på fjolårets succéchassin Rev-XP och Rev-XR
En av de intressantare nyheterna är att Motorhuset nu erbjuder utbytescylindrar. För ungefär halva priset kan du byta ut dina spruckna cylindrar mot dito i renoverat nyskick på nolltid. Till halva priset dessutom! Arne lovar att det kommer att finnas ett skapligt lager. Dessutom kan man erbjuda både nya kolvar och utbytesvevparti. Här fattar man vad skoterservice och korta vintrar innebär.
I teamet kör Marcus Evensson i Open och Pontus Engström i Stock, båda naturligtvis på Polaris. Även i ungdomsteamet lutar det mot byte från Ski-Doo till Polaris.

Arne visar upp utbytesprogrammet av cylindrar, kolvar och vevparti. Finns till flera skotermärken. Bara att slänga sig på luren.

Stealthdesign á la Kanada. Triss i Ski-Doo maskiner. I år är det 50e året som Ski-Doo glädjer oss med de lätta översnöfordonen.
Det är inte varje dag det presenteras en ny Widetrak.

Yamaha Center
Fjolåret var ett stort erkännande för Nisse Höglund och Co. Då fick man nämligen utmärkelsen ”Guldstjärnan Årets Serviceföretag i Östersunds kommun”. Roligt för dem och roligt för mig då jag var en av de som nominerade företaget till Guldstjärnan. Som vanligt är det lika trevligt med ett besök på Yamaha Center. Bland annat så hade de en dörröppnare skoterns dag till ära.
Niklas Höglund som fortfarande lider av de skador han drog på sig i Bruksvallarna för några år sedan visade årets stora nyhet i Yamahastallet. Nytro XTX är Yamahas crossovermaskin som där den sista delen av boggin är uppåtriktad i sex grader. I praktiken betyder det kortmatta egenskaper på hårt packad led och mountainegenskaper i djupsnö.

Udda skoterprylar hos Yamaha Center. Nalle med Yamahatröja och skotervindflöjel!
Som vanligt ingår det i racingteamets åtagande att göra tunga skoterförare ännu tungre med hjälp av hamburgare

Inga större modellnyheter. Yamaha spinner vidare på Nytrochassit och presenterar en crossover. En annan intressant detal är att det bara finns en enda maskin kvar med tvåtaktsmotor, gamla varianten av Viking.

Ytterocke Production
I närheten av Oviksfjällen och Åreskutan ligger lilla Ytterocke. En liten maktfaktor när det gäller Polaris och utsedd som deras främsta handlare en gång i tiden. Förra gången jag var till Ytterocke var övervåningen en oinredd vind för begagnade maskiner. Nu läser vi 2008 och övervåningen är förvandlad till en veritabel propagandavåning för Polarisfrälsta. Det är snyggt, propert och sprängfyllt med skotrar och kläder. Imponerande. Precis som gamla hederliga skoterhandlare ligger Ytterocke dessutom precis där allmän väg slutar. Det är med andra ord bara att hiva sig på en skoter eller fyrhjuling och dra iväg.

Ett stort utbud av begagnade skotrar av alla åldrar och ett digert program av ATV.

Förra gången vi besökte Ytterocke var det ett oinrett loft på övervåningen. Nu är det förvandlat till värsta propagandavåningen för Polaris. Tjusigt!
Assault 800 med läckert rödmatt huv och lättat chassi och boggi.


Roger Strandberg