Äntligen, en vit Snöskoterns Dag!

Nu syftar inte rubriken på att jag supit järnet varenda Snöskoterns Dag om någon trodde det. Nej det var faktiskt länge sedan man såg så mycket snö här i innersta Sverige under Snöskoterns Dag. Det märktes på uppslutningen också.

Under lördagen var det ovanligt packat med folk (däremot var det inte som ovanligt att en del var ovanligt packade) bland skoterbutikerna. Söndagen var dock lugnare, kanske passade man på att ta släp och skoter ut till snöfyllda landskap? Hur som helst kan jag inte annat än att instämma i snögnomens slagord på bilden intill.

Hos Motor och Fritids Expo i Östersund bjöd på massor av kläder och tillbehör. Dessutom hade man byggt en Arctic Cat hörna...

liksom en Lynx hörna. Alla katter samlade alltså.


Ute i butiken visades 40-års utveckling. Den svarta original Panthern presenterades som 1967-års modell och blev världens mest sålda skotermodell. Det firades naturligtvis med att göra en "replica" av nuvarande Panthern. Läckert kattmönstrad dyna och retrodekaler och något bättre komfort bjuder 2007-års Panther på.

För 40 år sedan kunde man få en Panther i vilken färg man ville bara den var svart. Firecaten har dock bjudit på ett mer intressant spektra. Förutom de färger som samlats här fanns den i orange och icke att förglömma de Limited Edition varianterna Arctic Cat erbjöd via Spring Choice. Extra minnesvärda var Nightfire och flygplansreplikan.

En sväng till Kjell Jonsson ledde till denna syn. Stängt? På Snöskoterns dag?
Jag som var sugen på korv, fick mycket oväntat bli... en hamburgare istället, som spisades med snopen min.

Ibland lämnar Skoterportalen stadsdjungeln och åker till landsbygdscivilisationen. Dock hade jag ingen varg med mig som kunde förväxlas med hund. Däremot hade jag med mig Stive.
Vi tog en tur till Näsviken utanför Strömsund för att nosa reda på en ny keps.

Trots butiken är något sparsam på kvadratmeterna så hade man lyckats fixa till en riktigt trevlig hörna med Arctic Cat prylar.

Dessutom hade man skohornat in några nya modeller där F1000 (som jag satt på när jag tog den här bilden) var intressantast.

Raskt tillbaka till Östersund igen där solen lade sina strålar på Yamaha Center. Här visade Racingteamet att man är snäppet duktigare på att grilla hamburgare än att köra skoter. Sen om hamburgaren är god eller om teamet kör dåligt är upp till er att lista ut.

Som vanligt var butiken fullpackad med kläder, skotrar, tillbehör samt även en och annan båt och fyrhjuling.


Niklas Höglund hade svårt att släppa taget om året stora nyhet, Yamaha Phazer. Helgen till ära hade han passat på att stuka foten också. Om det var ett försök att få slippa jobba för att fintrimma sin Racer Phazer låter jag vara osagt. I vilket fall verkade det inte funka. Niklas låter hälsa att foten inte kommer att ge de andra förarna något handikapp i vinter.

Den gode Härjedalingen Per-Erik verkar ha utvecklat en besatthet för hål sedan han började spela golf. Här inspekterar han det jättehål som Phazern har i bandtunneln. Enligt Yamaha är hålet nödvändigt för att kyla ljuddämparen som sitter inne under den blå plasten. Venture Lite har inget hål, där sitter ljuddämparen i bandtunneln istället.

Under rubriken "alltid redo" kan man placera denna Viking. Eller vad sägs om väskor och lådor på alla tänkbara ställen. Vinsch både fram och bak, gevärfodral, handtagsvantar och pakethållare på huven!

Det enda som saknas på den här modellen är väl en oljekanna och en pistvakt samt möjligtvis ett turboaggregat. Enligt välunderrättade källor finns det entusiaster som beställt turboaggregat till detta redan urstarka monster. Exemplaret på bilden har dock inte med det att göra.

Micke Göthesson gör comeback efter ett års frånvaro från backcirkusen. Och vilken comeback. Utrustad med det groteskaste i Yamahaväg när det gäller cross och backe dvs Fredrik Granbergs fjolårsmaskin. En snöskoter som endast kan ackompanjeras av AC/DCs klassiker "Highway to hell".

Hos Motorhuset hade Fox stor utförsäljning i stora tältet där jag har tagit det här kortet från. Snacka om att man hade flyt den här helgen.

Östersunds SSK, eller snarare Janne Sund var närvarande och sålde bankettbiljetter till Arctic Cat Cup, skoterkartor och förarbevisutbildningar.

En hel drös av Polaris och Ski-Doos nya maskiner visades upp. Tuffast var dock fjolårets överraskning Ski-Doo Freestyle. Sedan dess har det blivit en vanlighet att gnugga citron i snoken på de stora modellerna så att de förvandlas till smidigare varianter som Freestyle och Phazer.

Det helt nya teamet Polaris/Motorhuset Racing Team passade naturligtvis på att visa upp sig. Johan Eriksson och Marcus Evensson drar för övrigt över till USA för att smiska jänkare i slutet av november.

Micke Björch visade upp sin dräpar-Polaris utanför Motorhuset. Han passade även på att visa upp de nya teamkläderna som Tobe har varit med att ta fram. De är faktiskt så nya att prislappen sitter kvar som synes.

Pivario passade på att ha officiell försäljningspremiär i Jämtland under skoterns dag. Intresset för den innovativa elvariatorn var mycket stort. Inte så överraskarna då skoteråkarna har en särskild hatkärlek till variatorn i allmänhet.

Ingen hade talat om för dessa skotrar att de egentligen betecknas som "översnöfordon". De kanske inte ville vara med på bild helt enkelt.

Nu hoppas vi på att det kommer att se ut så här resten av vintern. Naturligvis hoppas vi även på att resten av landet ska få snö och att vi kan få njuta av en riktig vinter.
Åk nu ut till era lokala skoterhandlare för att handla och frodas.
 Roger Strandberg