Ett
av de mest klassiska svenska
skotermärkena är Aktiv.
Aktiv var fortsättningen på
det anrika skotermärket Sno-Tric
som tillverkades i Morgongåva,
men vi börjar väl från början.
Westeråsmaskiner och dess huvudbolag
And Fischer AB hade i slutet
av 60-talet stora ekonomiska
bekymmer. Företagets tillverkning
bestod i huvudsak av lantbruksmaskiner
men redan 1957 började man även
tillverka snöfordon. Det fanns
stort intresse för svensktillverkade
snöskotrar och Westeråsmaskiners
Sno-Tric blev snabbt populär.
Men 1969 var alltså företagets
ekonomiska situation ohållbar.
And Fischer vände sig till Persson
Invest för att höra om de kunde
tänka sig att förvärva And Fischer
och dess dotterbolag Westeråsmaskiner.
Persson Invest hade ingen koppling
till And Fischer mer än att
Persson Invest var återförsäljare
av Sno-Tric och Sno-Trac. Persson
Invest förvärvade hela And Fischer
som 1969 bytte namn till Aktiv
Fischer AB. Tillverkningen av
snöfordonen och lantbruksmaskinerna
skedde även i fortsättningsvis
i Morgongåva.
I mitten av 70-talet gick dock
namnet Sno-Tric i graven och
snöskotrarna hade fortsättningsvis
namnet Aktiv. Modellprogrammet
bestod av arbetsmaskiner som
Aktiv Gul 160 och 290 (även
kallad SC-3), bredbandaren Aktiv
600-440 (Aktiv Röd) samt dubbelbandaren
Aktiv Blå. Man använde sig av
Husqvarnas 160J-motor, Sachs
292 på 20 hk och Rotax 440 TNT(!).
Programmet Gul (smalbandare
kort och lång), Röd (bredbandare)
och Blå (dubbelbandare) skulle
stå sig hela 70-talet ut med
några smärre justeringar.
I
slutet av 70-talet började
Aktiv samarbeta med den
amerikanske skotertillverkaren
Arctic Cat. Dels för att
Aktiv Maskin ville ha
generalagenturen för Arctic
Cat i Sverige och dels
för att Arctic Cat tillverkade
lätta och snabba sportskotrar.
Aktiv tillverkade endast
robusta arbetsmaskiner
och marknaden hade under
decenniet svängt mot lättare
och sportigare snöskotrar
i och med att skoterledsystemet
utvecklats.
1980 sålde Persson Invest fabriken
i Morgongåva till Elektrolux.
Man behöll dock rätten till
namnet Aktiv och Aktiv Maskin
samt tillverkningen av snöfordon.
Fabriken i Morgongåva legotillverkade
snöskotrar under övergångsperioden.
1982 lämnade den sista snöskotern
fabrikslokalerna i Morgongåva
och snöskotertillverkning startade
istället vid JHP i Östersund
och senare vid Doroverken i
Dorotea.
I slutet av 70-talet och början
av 80-talet var Aktiv i sin
mest produktiva fas. Den legendariska
Grizzlyn presenterades som ersättare
till Aktiv Blå. Trots att Grizzlyn
länge sågs som den bästa dubbelbandaren
i världen fortsatte försäljningen
av Aktiv Blå. Dessutom moderniserades
Aktiv Blå till Aktiv Nalle i
början av 80-talet, även om
det mest rörde sig om ryggstöd
och nya dekaler. Året efter
Grizzlyns introduktion presenterades
Aktiv Teddy som var ersättaren
till bredbandaren Aktiv Gul.
Till
82-års säsong presenterades
tidigare nämnda Aktiv
Nalle och en för Aktiv
mycket betydelsefull modell.
Till 82-års säsong började
man nämligen licenstillverka
en förlängd version av
Arctic Cats storsäljande
Panther. Kombinationen
lång och bred matta satte
sina spår i försäljningslistan
där Panthern låg i toppskiktet.
Tyvärr tappade Aktiv det
givande samarbetet med
Arctic Cat då den amerikanska
tillverkaren gick i konkurs
1982. Aktiv Maskin tog
istället en kort tid över
agenturen för Polaris
i Sverige.
Till mitten av 80-talet hade
Aktivs program fasats ur och
kvar fanns endast Aktiv Grizzly,
Panhter Lång och Panther. Men
Aktiv hade fortfarande ett par
ess kvar i rockärmen för att
möta den allt hårdare konkurrensen
från utländska skotertillverkare.
Till1986-års säsong presenterades
Karibo, en snöskoter som var
extremt anpassad till samernas
krav på en snöskoter. En liten
och lätt motor, urfasad bukplåt,
en lång ledad boggi samt högt
uppflyttad belysning karakteriserade
Karibon. Den var helt enkelt
suverän på att ta sig fram i
extremt snöföre. Karibon tillverkades
till en början i Doroverkens
fabrik i Dorotea men i slutet
av 1986 beslöt sig Aktiv för
att avyttra Doroverken som länge
visat förlust.
Tillverkningen av Karibon flyttade
till Östersund där den fick
sällskap av Panther Långs ersättare
Aktiv Alaska samt den outslitlige
Grizzlyn. Men det stod klart
att Karibo inte sålde i några
hisnande mängder och Alaskan
"bara" sålde drygt hälften av
vad Panther Lång gjorde (735
Panthrar -86 mot 410 Alaska
-87). Sedan kan man diskutera
om de låga försäljningssiffrorna
hade att göra med att varken
Alaska eller Karibo tog hem
några skönhetspriser.
Aktivs VD Bob Persson gjorde
studiebesök hos tillverkare
i USA och Japan och konstaterade
att de utländska tillverkarna
var ett stort hot mot den svenska
skotertillverkningen. Som jämförelse
låg Aktivs årsproduktion på
mellan 2000-5000 skotrar medan
Yamahas årsproduktion låg mellan
25000-40000 skotrar. Som om
det inte var nog kostade det
alldeles för mycket att ta fram
nya produkter med så liten produktion.
Persson Invest beslöt 1989 att
lägga ner tillverkningen av
snöskotrar samt Aktiv Maskin.
Rusningen i början av 90-talet
efter kvarvarande Aktiv Grizzly
lär sakna motstycke i svensk
skoterhistoria.
Kultfakta: I medverkandelistan
till Star Wars episod 5 "Rymdimperiet
slår tillbaka" står det att
snöfordonen tillhandahölls av
Aktiv Fisher. Om det var snöskotrar
eller snövesslor är dock inte
känt på den här redaktionen.
Roger Strandberg