När snöskotern utvecklades till en massindustri i början av 70-talet, poppade det upp nya märken överallt. Många företag specialiserade sig just på snöskotern. Andra var ute efter att bredda sin produktion då deras produkter hade lågsäsong på vintern.
Ett sådant företag var John Deere. De var experter på jordbruksmaskiner och redskap men eftersom sånt säljer dåligt under vinterhalvåret blev snöskotern ett intressant alternativ.
Teknikerna hos John Deere gick grundligt till väga då de undersökte olika modeller och planerade i två år innan man beslutade sig för en tillverkning.

1972 visades de första John Deere skotrarna. Modellerna hette 400 (340 cc) och 500 (440 cc) med motorer från CCW. Ingen av modellerna var särkilt uppseendeväckande. De lanserades med slogan "Nothing runs like a Deere" (inget går som en Deere), en slogan John Deere använder för sina traktorer än idag.


John Deere 1980

Snöskotrarna tillverkades i John Deeres fabrik i det lilla samhället Horicon. De var lättade över att få produktionen då fabriken varit nästan öde under vinterhalvåret.
1976 kom Liquifire och Liquidator som var John Deeres första maskiner med vätskekylda motorer på.
Motorerna var på 340/440 cc och tillverkades av Kioritz som egentligen var en CCW kopia.

Under senare delen av 70-talet presenterades det en lång rad av läckra John Deere modeller som Spitfire, Cyclone, Trailfire och förut nämnda Liquifire.

1980 hände två stora saker för John Deeres snöskotrar. Det ena var att John Deere fick tillgång till Kawasakis superba motorer vilket fick igång försäljningen ordentligt.
Det andra var att John Deere var officiell skoterleverantör till de Olympiska vinterspelen i Lake Placid.
John Deere var på toppen av sin karriär under början av 80-talet men det skulle inte vara.


John Deere Trailfire

1984 kom chockbeskedet. Trots att försäljningen var större än någonsin beslöt ledningen att man skulle renodla produktutbudet. Det vill säga att företaget skulle satsa på jordbruksmaskiner.

Polaris tog över resterna av John Deeres skoterenhet men de fortsatte aldrig att tillverka några skotrar. De tillhandahöll dock John Deeres reservdelslager. Skotervärlden var ett märke fattigare.

Roger Strandberg