Kawasaki gjorde ett kort inhopp i skoterbranschen i slutet av 70- början 80-talet. Skotrarna var minst lika välbyggda som deras motorcyklar men timingen var totalt fel.

Efter oljekrisen i mitten av 70-talet hade skotermarknaden minskat dramatiskt. Större delen av skotertillverkarna gick i konkurs eller lade ner tillverkningen. Kawasaki USA var dock fast beslutna att ge sig in i branschen. Man skrev kontrakt med huvudkontoret i Japan 1973 om snöskotertillverkning med det krav att de första skotrarna skulle börja säljas 1977. För att klara av det kravet köpte Kawasaki USA upp den krisdrabbade skotertillverkaren Sno-Jet av båttillverkaren Conroy.


2 stycken Invader från 1979

De första skotrarna var med andra ord en utveckling av Sno-Jets modeller. Eftersom man inte hade kapacitet för att tillverka alla modellerna skrev Kawasaki USA kontrakt med Arctic Cat som tillverkade och distribuerade Kawasaki-skotrar vilket de gjorde ända till 1981. Räkningen för legotillverkningen och för övertagandet skickades till Kawasakis huvudkontor som betalade räkningarna utan att blinka.

Kawasaki hade ett litet men imponerande modellprogram med modeller som Invader, Intruder och Drifter. Mellan 1977-1980 byggdes bara Invader och Intruder i Kawasakis egen fabrik i Lincoln i staten Nebraska.

Kawasaki sålde en hel del snöskotrar men USA- avdelningen som startat tillverkningen hade verkligen inte skött finanserna snyggt.
De köpte som jag nämnde tidigare hela Sno-Jet och betalade sedan Arctic Cat för att tillverka och distribuera skotrarna. Detta kostade naturligtvis hiskeliga summor som huvudkontoret i Japan hittills betalat.

Till 1983 års säsong satte direktörerna vid huvudkontoret sig ner för att studera hur det gick för skoterdivisionen i USA. De blev alldeles chockade när de upptäckte hur mycket pengar skotertillverkningen kostat och röstade för omedelbar nedläggning. Det visade sig att Kawasaki USA hade gjort av med så mycket pengar att divisionen aldrig skulle gå med vinst.
Världen var ett skotermärke fattigare.

Kultfakta:
När Kawasaki i början av 70-talet beslöt sig för att de ville in i skoterbranschen var Arctic Cat det märke de helst ville köpa upp. Arctic Cat var dock inte så pigga på det men de båda parterna slöt ett avtal om att Arctic Cat skulle använda Kawasakis motorer. Den gröna färgen som idag är starkt förknippad med Arctic Cat kom till genom det samarbetet.

Roger Strandberg