Många lustiga skapelser har dykt upp i skoterbranschen genom åren. Inom svensk skotertillverkning står dock Larven högst upp på listan av okonventionella snöskotrar. Den vanligaste formen på en snöskoter är två skidor som styr fram, en motor i snoken och en larvmatta (placerad under föraren) som framdrivning.

En Larven bestod av ett långt larvband och en motor som var placerad ungefär i mitten. Styrningen skedde med skidor som föraren hade på fötterna! Resultatet var en snöskoter som var helt överlägsen på att ta sig fram i snö. Den tillverkades av Lenko i Östersund från 60-talet till 80-talets slut.

Innovatören bakom Larven heter Lennart Nilsson. Han hade inte Larven som någon affärsidé till skillnad från de flesta skotertillverkare. Lennart skapade Larven för att i vintertid lättare ta sig fram till sin stuga i Åre. Han hade sett de första Ski-Doo skotrarna som presenterades i slutet av 50-talet men Lennart ville ha något ännu enklare och smidigare.

Som den konstruktör han är byggde han en nätt maskin på knappt 70 kg med ett larvband som täckte underredet från för till akter.

Motorn placerade han i mitten mest för balansens men även för avgasernas skull.

Förbluffad över den lilla snöskoterns förmåga att ta sig fram i snön beslutade sig Lennart för serietillverkning.

Den lilla motorsågsmotorn på 75 kubik var snart utbytt mot en 150 kubiks Husqvarna motor. 150 kubikaren var starkare än den gamla motorsågsmotorn men effektkurvan var nästan lika brant. I mitten av 70-talet började Lenko därför tillverka egna motorer på 175 kubik. Därmed kunde man även styra effektkurvan mot en planare nivå vilket variatorn blev mycket tacksam för.

Eftersom företaget tillverkade få maskiner och att de var minst sagt ensamma om konstruktionen fick man ta produktutvecklingen lite pö om pö. Upptäckte man att något måste eller borde förbättras så gjorde man det. Därför var det ingen övergripande skillnad mellan de som byggdes på 60-talet och de som tillverkades de sista åren på 80-talet.

Den största förändringen kom i mitten av 80-talet med Larven 8700 Compakt Lång med ny design, förbättrad balans och transmission och annan motorplacering. Compakt Lång var även till stor del tillverkad i lättmetall.

Innan Lenko sade tack och adjö till snöskoterbranschen hann man med att introducera en variant på Larven. Den fick namnet Lenko 460 och var i princip en Larven som fått huv och skidor som styrning likt en traditionell snöskoter. I slutet av 80-talet sålde man hela rasket till Anundsjö Mekaniska som lär tillverka Larven på beställning.

Larven var mycket populär bland människor som satte värde på att alltid ta sig fram oberoende av snöföre. Lenko tog väl vara på kunderna och tog fram en särskild "Larvenskola" där man lärde ut till förarna hur man kunde utnyttja Larvens säregna köregenskaper. Lenko tog även fram en särskilda Larvenkläder. Cirka 4500 Larven byggdes totalt, idag tillverkar Lenko skogsmaskiner samt är en av världens ledande tillverkare av snökanoner.

Kultfakta: 1989 kostade en Larven 31800 kr hade en 175 kubiks Lenko motor på våldsamma 15 hk. Hela ekipaget vägde 110 kg körklar.

Länkar:
Larven.nu
Larvenklubben


Roger Strandberg