Under 60- och början av 70-talet blomstrade snöskoterindustrin. I Nordamerika verkade efterfrågan vara gränslös. Alla ville vara med och ha en bit av skoterkakan. På grund av våra annorlunda snöförhållanden i norden florerade det även här en mängd skotertillverkare. De största tillverkarna var svenska Ockelbo och Aktiv (f.d. Sno-Tric) och finländska Lynx.

Lynx som tillverkas i Rovaniemi fick sitt namn genom en namngivningstävling där en 12-årig flicka skickat in det vinnande bidraget. Den första Lynxen tillverkades redan 1968 och var direkt anpassad för de nordiska förhållandena med sitt breda band. I Finland skaffade sig Lynx ganska tidigt en förkrossande dominans men i Sverige förde man en tynande tillvaro.

När ALCAB tog över den svenska generalagenturen började det hända saker även på den Svenska marknaden. Med hög kvalitet och tekniska finurligheter arbetade sig Lynx uppåt på försäljningslistorna. Lynx första storsäljare i Sverige var 535 som hade ledad förlängning och växellåda med två växlar framåt och en bakåt. De riktigt stora framgångarna väntade fortfarande.

I början av 80-talet presenterade man Finlandia som var en kortbandare med 50(!)cm bred matta. Finlandia var byggd på det nya chassit som skulle ta företaget genom nästa decennium.

Det intressanta med Finlandia var att den även presenterades med ledad förlängning under namnet 5900 GLX. Resten är som det heter historia.
5900 sålde så det knakade i väggarna på fabriken i Rovaniemi. Idag finns det flera olika varianter på 5900 hos Lynx där 59 Yeti är toppversionen med 1000 kubiks V2-motor. Stallkompisen Ski-Doo tillverkar också en 5900 men i deras version heter den Tundra. Ryssarna tillverkar 5900 på licens och kallar den Tajga, den finns att köpa i Sverige men håller långt ifrån samma klass som originalet.

En av de bidragande orsakerna till att Lynx fortfarande härjar i skotervärlden är beslutet att ge sig in i skotercrossen. Lynx som i grund och botten är ett företag som tillverkar arbetsmaskiner hade inga tävlingsambitioner. ALCAB såg möjligheter i form av publicitet och teknisk utveckling och hoppade på den svenska skotercrosscirkusen. Resultatet blev smått häpnadsväckande. De på pappret klumpiga men robusta Lynxarna var som gjorda för racing. Faktum är att Lynx 3500 var den segerrikaste modellen under 80-talet.

I mitten av 80-talet köpte Lynx upp den svenska konkurrenten Ockelbo. Tillverkningen skulle fortsätta i Ockelbo och de båda märkena skulle utvecklas individuellt. När Lynx själva blev uppköpta av Bombardier (Ski-Doo) blev tre varumärken för mycket. Lynx och Ockelbo slogs ihop och all tillverkning flyttades till Rovaniemi. Sista Ockelbon var dubbelbandaren 8000 som försvann ur produktionen i mitten av 90-talet.

Införlivningen i Bombardier koncernen betydde viktigt kapital för att utveckla skotrar för 90-talet. För första gången sen i början av 80-talet dök en helt ny generation Lynx upp. Med strömlinjeformad tvålkoppsform gjorde Cobra och Rave entré på skoterscenen. Tvålkoppsformen, matchande plaststycken och klara färger fick folk att fundera på om det brunnit på designavdelningen. Den nya formen accepterades ändå relativt fort och den täckte trots allt samma gamla hederliga kvaliteter Lynx står för.

Redan efter halva 90-talet bytte finländarna tvålkoppsformen mot en mer Ski-Doo liknande form allt för att spara pengar. Problemet var bara att det som funkade relativt bra hos Ski-Doo bara såg uppsvällt och klumpigt ut hos Lynx. Med tiden blev det ordning på designen men de dagar då Lynx hade en helt egen framtoning tog nog slut i mitten av 90-talet.

Lynx har alltid varit ett företag med en förkärlek för tekniska finurligheter. De var tidigt framme med ledad förlängning både för hjul- och glidboggi. De är fortfarande ensamma om den unika Syncro-lådan som möjliggör växling i farten. Lynx är dessutom världskända för sin utveckling av boggi och framvagn som är anpassade för den extrema nordiska skotercrossen.

Lynx är idag Europas mest sålda snöskotermärke och har än idag sin fokusering på arbetsmaskiner. Så länge Lynx håller sig till det konceptet kommer man fortsätta att dominera både marknad och tävlingsbanor.

Kultfakta: Ett år efter Lynx firade 30 år tillverkade de sin 100 000:e snöskoter. Vem köparen var? Jultomten i Rovaniemi förstås.

Roger Strandberg