Polaris grundare, Edgar Hetteens första möte med vad som skulle kunna kallas en snöskoter, var allt annat än positivt. Hans kompanjon David Johnson hade byggt en "motordriven snösläde", för en kunds räkning. Edgar tyckte att den såg för bedrövlig ut men Pete Peterson som beställt släden var imponerad.

Med tiden insåg Edgar att en liten lätt maskin som tog sig fram på snön antagligen skulle bli en lönande affär. Företaget producerade vid den här tiden (början av 50-talet) olika redskap för jordbrukstraktorer. Problemet var att ett litet företag från staden Roseau i norra Minnesota hade svårt att konkurrera med de stora fabrikerna i söder.
Lösningen stavades snöskoter. För att utveckla en sån behövdes massor av snö och det fanns det gott om i Roseau, gratis och länge.

Hetteen och hans kompanjoner döpte om företaget till Polaris och redan vintern 1956- 57 byggde man 75 "snömaskiner". Året efter var man uppe i 300 stycken och Edgar gav sig ut för att vidga marknaden. Detta var inte det enklaste då folk på den tiden oftast såg vintern som en lång väntan på sommaren. Dessutom när Edgar visade upp sin "snömaskin" trodde folk att den producerade snö och undrade ur vilken ände snön kom.

Edgar insåg att det enda raka var att visa hur maskinen fungerade i sitt rätta element. Enklaste sättet att nå ut till så många som möjligt var att arrangera ett jippo så att tidningarna uppmärksammade dem. Därför skruvade man ihop tre maskiner och Edgar tillsammans med tre kumpaner åkte på en expedition tvärs över Alaska.

Resan tog 18 dagar och med hjälp av flygplan som höll radiokontakt fick pressen och radion dagliga uppdateringar. Det blev naturligtvis succé i media. I Roseau var det motsatta reaktioner. Det sågs inte med blida ögon på att företagets VD var ute gjorde vansinnesfärder i Alaska när det fanns så mycket arbete att göra.

Småstads mentalitet var inget för Edgar. Han sålde sin del av företaget, drog till Thief River Falls och grundade Arctic Cat. Med facit i hand är resan över Alaska en milstolpe i snöskoter historien.


Polaris modell -77

1961 Edgars bror Allan Hetteen tar över VD posten för Polaris. Tre år senare utökar Polaris sin export då de skickar tre lastbilslaster med snöskotrar till Sverige. Ett problem var att de tidiga snöskotrarna var alldeles för tunga och klumpiga. De som använde maskinerna i sitt arbete brydde sig inte. Men för att vanliga människor skulle använda dem för nöjets skull krävdes förbättringar.

Det löstes i alla fall tillfälligt med Polaris Mustang som presenterades i mitten av sextiotalet. Den var liten och lätt med motorn fram. 1968 använde man för första gången motorer från Fuji Heavy Industries vilka Polaris har använt sedan dess.

Herbert C. Graves III ersätter Allan Hetteen som VD och tar Polaris in i 70-talet. Modeller som Colt, Electra, Charger och den potenta TX bygger upp företagets stomme. Polaris satsar hårt på racing där förare som Bob Eastman, Dan Heyes och Jim Bernat utmärker sig

Beverly F. Dolan tar över som VD efter Herbert Graves samma år som förre VDn Allan Hetteen tragiskt omkommer i sviterna av en traktorolycka.
TX-L340 blir Polaris första vätskekylda modell och blir ganska populär men det är inget mot 1979 års stora nyhet: Polaris TX-L Indy. Den presenterades som 1980-års modell och var utrustad med IFS det vill säga individuell framfjädring (fritt översatt).


1985-års Indy

Med Indyn inleddes en ny era inom Polaris. Företagets framtid var säkrad då Indy maskinerna sålde snabbare än de tillverkades. Som ett bevis för Indy modellens storhet valdes den till decenniets snöskoter av Snowmobile Magazine 1989.

Året innan pensionerades David Johnson. Han som en dag fick uppdraget av en åksugen Pete Peterson att bygga en motordriven snösläde, hade varit företaget troget i 42 år. Utan människor som Johnson och Hetteen hade det antagligen inte funnits någon snöskoter, i alla fall inte så som vi känner den idag.

Roger Strandberg

PS
Polaris tog över John Deeres snöskoterdivision 1984. Polaris tillverkade aldrig några John Deere men de tillhandahöll delar till dem. Läs mer om John Deeres snöskoteröden nästa gång.