Rupp Manufacturing Inc grundades 1959 av Mickey Rupp i Mansfield, Ohio. Mikey Rupp, en racingfanatiker, föddes som Herbert E. Rupp III men såg sig aldrig som någon Herbert. Mick fick det bli.

Till en början tillverkade Rupp go-carts en tillverkning som började på det gamla hederliga sättet. Mickey tävlade i den nya go-cartsporten och byggde en egen go-cart. Den blev så omtyckt av de andra att det blev masstillverkning. Redan 1960 började Rupp även tillverkar mini-bikes.

1965 gav sig Rupp in i snöskoterbranschen. Skotrarna fick namnet Sno-Sport (made by Rupp) och hade Sachsmotorer på 250 - 370 cc.

I brytpunkten mellan 60- och 70-talet ingick motorer från Sachs, CCW, Hirth, JLO samt en egenkonstruerad motor på 440 cc.

Under 1969 hade Rupp över 400 anställda och tillverkningen omfattade Snöskotrar, mini-bikes, ATV, och go-carts. 1970 var produktionen uppe i 35000 snöskotrar vilket tvingade upp personalstyrkan till 850 1971. Företaget hade en egen utvecklingsavdelning där bland annat Rupps egna tvåcylindriga motor utvecklades, produktionen av motorn skedde dock hos japanska Tohatsu.

Rupp erbjöd vid det här laget 11 skotermodeller från lilla S-23 med JLO-motor på 230cc till WT-634E med Hirth-motor på 634cc med elstart. Snöskotrarna fick dessutom namnet Rupp från och med 1970-års modell.

Till säsongen 1972 kom det nya modeller och nya namn: American, Nitro, Rogue och Yankee. Dessa grundmodeller fanns med skiftande motoralternativ. American var vad vi idag skulle kalla en touringskoter med elstart som standard, Nitro var sportmaskinen, Rogue budgetmodellen samt Yankee den som ville ha en lite sportigare touringmaskin.

Trots ett digert program kunde man inte hindra en ordentlig nedgång i försäljningen som hade sin grund i ett par dåliga vintrar.

Företaget gick mot konkurs så Mickey Rupp hade inget annat val än att sälja en stor del av företaget till ett investmentbolag 1973. Samma år upphörde samarbetet med Tohatsu vilka ersattes med Kohler.

Modellprogrammet bestod med skillnaden att Rupp Rogue bytte namn till Rupp Sport. Försäljningsframgångarna uteblev dock och bättrades inte trots introduktionen av den nya snygga Nitro II som presenterades 1974. En skotertillverkare som hade det sämre ändå var Alouette som köptes upp av Rupp 1975.

Nya tag togs dock 1976 då Nitro förseddes med nya vätskekylda Xenoah-motorer. Dessutom presenterades Rally, en modell som ersatte gamla Nitro II. Ingångsmodellen Sport fanns också kvar i programmet. Men de nya kraftansträngningarna räckte inte och 1977 meddelar Rupp att man lägger ner verksamheten. De sista modellerna tillverkades av Arctic Cat.

Förutom standardmodellerna tillverkade Rupp även Magnum, en ren tävlingsskoter, mellan 1970 - 1976.

1971 fanns Magnum med en våldsam 800 cc Hirth som lyckligtvis var utrustad med widetrackmatta för att få ner så många hästar som möjligt i snön.


Roger Strandberg