Det började med ett specialgjort kugghjul. Joseph Armand Bombardier uppfann ett slags kugghjulsdrivet drivband och fick patent på det 1937. Han använde drivbandssystemet till specialbyggda översnöfordon som B7 och B12.

Men det är som den moderna snöskoterns uppfinnare J. A. Bombardier kommer gå till historien. 1959 presenterade Bombardier sin skapelse "K-60" världens första snöskoter. Visst, det fanns mindre översnöfordon redan på 20-talet i form av Eliasons Motor-Toboggan. Dessa maskiner och dess efterföljare var dock klumpiga, tunga och besvärliga att framföra i terrängen.

K-60 var liten, lätt och smidig med sin enkla 4-taktsmotor av märket Kohler. Än idag byggs snöskotrarna på samma princip: två skidor fram, motorn fram och föraren placerad ovanpå drivmattan. Det intressanta är K-60 hade all tyngd placerad på mitten något som var en "nyhet" med Ski-Doo Rev. Med skapligt packad snö och rejäl hemlängtan kunde K-60 prestera en bit över 40 km/h.

Från 1959 använde Bombardier sig av kugghjulet som logotyp, något som återfinns än idag. Ski-Doo namnet dök upp på 1960-års modeller och har varit märkesnamnet sedan dess. Redan 1961 började man använda sig av 2-taktsmotorer från JLO som dessutom gjorde det möjligt att driva lyset med 12 volt och utan batteri. Bombardier introducerade även tumgas och de första bladfjädrande skidorna.

För att göra snöskotrarna ännu lättare började Ski-Doo som första massproducent av snöskotrar använda sig av glasfiberhuvar. Detta började man med 1963 och samma år använde man sig uteslutande av 2-cylindriga Rotax-motorer. Samma år presenterades Ski-Doo RD som var den första moderna dubbelbandaren.

Innan 1964 bestod modellbeteckningarna av en bokstav samt den årsmodell den hade, ex K-60, K-61 osv. Men 1964 (dvs till årsmodell 1965) bestod grundprogrammet av Alpine (dubbelbandare) samt av Olympique och Chalet där enda skillnaden var att Olympique hade större motor. 1964 dör företagets grundare J. A. Bombardier.

Redan modellåret efter sätter Ski-Doo ny branschstandard med sin nya fräscha "look" på sina snöskotrar. Ny modell är Super Olympique med Rotax-motor på 14 friska kusar för övrigt samma motor som i dubbelbandaren Alpine. Den lättare Super Olympiquen går dock under nordamerikanska ledförhållanden och lätt utförsbacke få upp i hiskeliga 85 km/h. Bombardier presenterar också speciella Ski-Doo kläder. Noterbart är även att man i reklamen skryter om att en Ski-Doo kan köra över ett ägg (i snön) utan att det krossas.

1969 presenterar Ski-Doo två stora nyheter, bredbandaren Nordik och racemaskinen T´NT. Nordik kom till för att fylla ut behovet mellan smalbandaren Olympic och dubbelbandaren Alpine. Det är dock ingen slump att bredbandaren fick namnet Nordik då den passade vårt nordiska snöförhållande bättre med sin bredare matta. T´NT fanns med 400-kubiksmotor och med 640-kubiksmotor. Tilläggas att bredbandaren Alpine också fanns att köpa med 640-kubiksmotorn! Kan vara bra att ha om man ska frakta ved i Redwood-klass.

Alpine med den våldsamma 640-motorn fick 1970 det passande namnet Invader. Annars var det nya decenniets största nyhet att Bombardier köpte upp österrikiska motorfabriken Rotax-Werk AG. Dessutom presenteras den legendariska racingmaskinen Blizzard. Den tillverkas i en begränsad serie och var inte avsedd för annat än racing. 1970 produceras 181 234 Ski-Doos och snöskoterbranschen är inne i vad som kallas "Hey-Days". Skotertillverkarna ploppar upp som svampar ur backen och det verkar inte finnas någon gräns för hur många snöskotrar man kan tillverka.

1971 moderniserar Ski-Doo hela modellprogrammet och passar även på att presentera helt nya Elan och Valmont. Den enkla, lätta och lättkörda Elan var vad vi i Sverige kallar en "lappmoppe" och blev en riktig storsäljare och långkörare. Valmont var något så ovanligt som en lyxigare och mer komfortabel dubbelbandare, en slags dubbelbandad touringmaskin. Vid det här laget var Nordik den lyxigaste skotern Ski-Doo hade att erbjuda. Toppmodellen av T´NT drogs numera av en våldsam Rotax-motor på 771cc. Bombardier köper även kanadensiska skotertillverkaren Moto-Ski.

Året efter kommer Skandic som är en mer basic variant på Nordic som i sin tur fick nya kläder 1972. Året efter kommer Olympic i nyversion, annars är största nyheten en silver T´NT avsedd som en komfortabel sportmaskin jämtemot de lätta racers T´NT var från början. En mer udda nyhet är Ski-Doo Elite som snarare en bil med larvband än en snöskoter.
1974 visar Ski-Doo dessutom en futuristisk prototyp kallad Mirage som är täckt och har plats för fyra passagerare. T´NT Everest presenteras och Elan SS måste ändå anses som tidernas tuffaste Elan med samma svart-orange-gula färgsättning som de betydligt snabbare Ski-Doo maskinerna har. På grund av att Bombardier får in en stor order på tunnelbanetåg
konverterar man
Moto-Ski fabriken i Lapocatiere till tåg och vagntillverkning. Därmed flyttas också tillverkningen av Moto-Ski till Valcourt.

1975 presenterar Ski-Doo den fartvindskylda T´NT R/V som är enligt mig en av skoterhistoriens läckraste skapelser. 1976 blir Everest en egen modellgrupp med vätskekyld 440 som grädden på moset. Moto-Ski har vid det här laget förvandlats till Ski-Doo med orange färgsättning. Blizzard gör intåg för första gången som en konsumentskoter 1978. Andra nyheter är Citation som placerar sig mellan Elan och Olympic, eller som de skriver: starkare än Elan, lättare än Olympic.

I och med 80-talets början försvann modellen Olympic och Citation tog över rollen som den enklare familjemodellen. Nordic och Skandic gjorde comeback med karraktär av arbetsmaskiner 1982 och 1984 presenterades Ski-Doo Formula, ännu en milstolpe i Bombardiers historia. Samma år firade Ski-Doo 25-års jubileum och utses till olympisk leverantör till Sarajevo OS.
Fyra år senare är man föga förvånande olympisk leverantör igen på "hemma" OS i Calgary. 1985 läggs tillverkningen av Moto-Ski ner eller rättare sagt alla maskiner tillverkade i Valcourt får namnet Ski-Doo.


Året efter presenterar Rotax sina nya R.A.V.E. motorer. Bombardier införlivar finske skotertillverkaren Lynx som i sin tur äger Ockelbo. I slutet av 80-talet läggs Ockelbo snöskotrar ner medan Bombardier beslutar att satsa mer på Lynx. Bland annat tillverkas Ski-Doo Nordik i Finland. Till 1993 presenteras våldsverket Formula Mach Z med Rotax första trecylindriga skotermotor på 774 kubik. Året efter tar MXZ formulans plats och ett helt nytt modellområde öppnas i och med Summit. Härmed uppfinner man det numer så populära mountainsegmentet. Just en Summit blir snöskoter nr 2 000 000 från Bombardier. 1995 gör Alpine, det mest långlivade modellnamnet sitt sista år och 1996 läggs även tillverkningen av Elan ned.

Ski-Doo satsade mycket pengar på att utveckla nya modeller, bättre boggi och framfjädring samt finurliga lösningar som elektronisk back mot 2000-talet. När man 2003 presenterar det nya Rev-chassit markerar det en ny era på flera sätt. Bombardier var då Kanadas sjunde största företag och en stor aktör på tåg- och flygmarknaden.
Men den kris som flygbranschen upplevde efter 9/11 kraschen i USA tvingade Bombardier att sälja bort rekreationsdelen där Ski-Doo, Lynx, Sea-Doo, Evinrude, Johnson och Rotax ingår.

Det nya företaget fick namnet BRP, Bombardier Recreational Products, och ägs till stor del av familjen Bombardier. På så sätt är vi tillbaka där vi började. Idag är Ski-Doo åter världens ledande tillverkare av snöskotrar och tillsammans med Lynx som är ledande i Europa har BRP ett lysande utgångsläge för framtiden.

Roger Strandberg