Det var bara en lycklig omständighet att skotertillverkaren Sno-Jet blev till.

Två herrar med efternamnen Roy och Fillion hade ett litet glasfiberföretag som de huserade i sina källare i den lilla staden Thetford Mines i Kanada. De ville utveckla sitt företag och bygga plastbåtar i en mer storskalig form.

De gick därför till The Economic Development Society (sällskapet för ekonomisk utveckling). E.D.S var en organisation som hjälpte privatpersoner eller småföretagare att bilda ett företag eller att utveckla dem. Vid mötet med E.D.A visade Roy och Fillion sina idéer om båttillverkning.
E.D.A representanten blev dock mer intresserad av den lilla motordrivna snösläden som Roy hade byggt.

Efter en hel del funderande beslöt de båda kompanjonerna sig för att bygga snöskotrar istället för båtar. Tillsammans med en revisor vid namn Théberge och Pelchat som var rörmokare bildade Roy och Fillion Sno-Jet. E.D.S ordnade lokaler samt fyra anställda och i oktober 1964 kunde man börja förbereda tillverkning.


Sno-Jet SST

Det första året var tillverkning blygsam, endast 25 skotrar lämnade fabriken.
Året efter anställdes den första ingenjören och arbetslaget utökades med nästan 100 personer.

Produktionen var nu uppe i 1150 skotrar varav 300st såldes i USA.
I slutet av 60-talet växte skotermarknaden explosionsartat.

Detta märktes även hos Sno-Jet som säsongen 1968/69 tillverkade inte mindre än 25000 skotrar vilket ska jämföras med året innan då de producerade 4400 skotrar.

Anledningen till ökningen var att Texasföretaget Conroy som bland annat tillverkade plastbåtar under namnet Glastron köpte Sno-Jet 1968. De fina försäljningssiffrorna höll i sig ända till 1972 då kurvan vände neråt för första gången i företagets historia.

Trots många fina modeller som Star Jet och Super Jet hamnade Sno-Jets försäljning i en djup svacka som förvandlades till ett svart hål då oljekrisen inträffade 1974

Ägaren Conroy var angelägna att slippa skotermarknaden och Kawasaki var angelägna att vara en del av den. Det sista modellåret med Sno-Jet var 1976 året efter köpte Kawasaki upp företaget.

Trots att Sno-Jet aldrig hade något fabriksteam var man ändå mycket framgångsrika på tävlingsbanorna. Den klarast lysande stjärnan var Thunderjet som utklassade i stort sett allt motstånd på banorna 1973.

Sno-Jet använde inledningsvis Hirth motorer men bytte sedan till Yamaha motorer. I reklam använde man sig flitigt av racingstjärnorna Mario Andretti, Al Unser och Bobby Unser som alla körde Sno-Jet.


Sno-Jet Thunderjet

Som jag nämnde tidigare köptes Sno-Jet upp av den amerikanska delen av Kawasaki. De lejde Arctic Cat för att tillverka och distribuera Sno-Jet skotrar märkta med Kawasaki och Sno-Jet.
1983 fick även den skuldtyngda skoterdivisionen hos Kawasaki lägga ner och de sista resterna av Sno-Jet försvann ut i historien.

RS