Idag hälsas 4-taktsmotorn (wankeln är också en fyrtaktare) som snöskoterns frälsare. Det kan tyckas vara en märklig utveckling då de första "riktiga" snöskotrarna utrustades med just 4-taktsmotorer. 2-taktsmotorn konkurrerade ut 4-taktaren på grund av dess lättare vikt, enkelhet och dess gång som passade snöskotern bättre.

I slutet av 60-talet hade snöskotern inte riktigt fått sin slutgiltiga form och framtidstron och experimentlustan flödade under det tidiga 70-talet. Under snöskoterns "hey-days" (gyllene år) 71-73 såldes över 1,8 miljoner snöskotrar.

Mitt i denna experimentlusta dök wankelmotorn upp som ett vettigt alternativ. Wankelmotorn har inga kolvar som trycks upp och ner.
Wankelmotorns "kolvar" är trekantiga och roterar i en trumma.
Se illustration.

Wankelmotorns fördelar är svåra att blunda för: låga vibrationer och ett fantastiskt vridmoment.
De nackdelar som dök upp var lika svåra att blunda för: hög bränsleförbrukning och låg
driftsäkerhet på grund av den nya konstruktionen.

På 70-talet var det fortfarande de som trodde att wankeln skulle vara framtidens melodi. Att det inte blev så är egentligen inte själva konstruktionens fel, snarare tillverkningens. Man hade helt enkelt inte verktyg och teknik för den precision som behövdes för att göra det tätt nog mellan kolv och trumma.

Man kan jämföra med de problem kompressortillverkarna dragits med ända fram till 90-talet. Kompressorerna har inte varit effektiva i jämförelse med turbon som fick "gratis" drivning med hjälp av avgaserna.

Kompressorerna var antingen så täta att de istället stal kraft av motorn, eller så glappa att de inte gav tillräckligt med tryck.

Mazda har med sin RX-serie löst alla problem med de wankelmotorer som sitter i bilarna idag. Snöskotertillverkarna gav upp planerna på att få ordning på wankeln redan i mitten av 70-talet.

Arctic Cat använde sig av wankel i fyra olika modeller: Panther, Cheetah, Lynx och Puma. 1972 såldes inte mindre än 10 000 st Panthrar med wankelmotor. Arctic Cat använde sig av 303 cc och 295 cc wanklar som tillverkades av Sachs.

OMC som tillverkade Evinrude- och Johnsonskotrar hade 500 kubikare på 35 respektive 45 hästar i sina skotrar.

Det kan låta svagt men vridet i en wankelmotor är avsevärt kraftigare än en vanlig "otto-motor".

OMC satte wanklarna bara i de största och klumpigaste modellerna och kompenserade det dessutom med elstart och back.

Andra som använde sig av wankel var Alouette med sin Silver Cloud, Polaris med sina Mustang- och RXL-modeller. Polaris hade dessutom en dubbelskivad 600 cc wankel på gång men den kom aldrig i produktion. Skiroule RTW samt Scorpion Mark II och III hade också wankel.

I slutet av 70-talet hade 2-taktaren, oljekrisen och den hos vissa motorer låga driftsäkerheten förpassat skoterwankeln till ett stycke teknikhistoria. En annan bidragande orsak till att det inte blev mer av wankeln var den enorma utvecklingskostnad som redan plöjts ner i en motor som kom helt fel i tiden.

Idag finns den teknik som behövs för att wankelns fördelar skall knäcka nackdelarna men det är knappast någon som törs satsa pengar på att utveckla den åtminstone inte för snöskotrar.

Tyvärr får jag nog säga, för när wankeln verkligen fungerar är den överlägsen ortodoxa motorer på de flesta områden.

Roger Strandberg