Yamaha är konstigt nog den enda japanska skotertillverkaren som lyckats hålla sig vid liv. Fast på ett sätt är det inte så märkligt, Yamaha har skoterbranschens bästa detaljkvalitet och med den lyckade fusionen mellan Yamahas skoter- och mc-avdelning lär framgångarna fortsätta.

Redan 1968 ramlade den första skotern ut från Yamahas fabrik, modellen hette SL351 och var en testmodell vid namn SL350. Redan från början satsade Yamaha på ett ganska nätt program med många små förbättringar av befintliga modeller istället för att spotta ur sig nya modeller i tid och otid.

Under 70-talet skördar Yamaha stora framgångar på olika skotertävlingar i USA. Bland segrarna märks World Championship i Eagle River 1971, -72 och -76. Samtidigt som man öppnar sin första testanläggning belägen i Shibetsu 1972 passerar man även 100 000 tillverkade snöskotrar.

Redan 1976 passeras 200 000-strecket och inom några år är Yamaha världens största tillverkare av snöskotrar. Detta var en ställning som behölls länge.

1980 var det premiär för SRV med Yamahas egen framvagnsfjädring: TSS, i folkmun lite elakt kallad för "cykelpumpar". Till Sverige kom den som 1981-års modell.

Redan på 70-talet var Yamaha anklagade för att vara lite tråkiga och konservativa. Under 80-talet var det definitivt inte under konservativ flagg Yamaha utvecklade snöskotrar.

1983 presenterades Yamaha Phazer som var den lättaste skotern i sin modellklass men som dessutom var försett med ett yttre inte lämnade någon opåverkad. Phazer blev en enorm försäljningsframgång för Yamaha och gjorde ett ordentligt avtryck i skotervärlden.

Till andra innovativa modeller under 80-talet hör XLV, Inviter, Viking, Exciter och den något märkliga ungdomsskotern Sno Scoot.

När jag ändå rabblar modeller så får man inte glömma Yamahas overkligt suveräna tävlingsracer SRX och åtminstone i mina hemtrakter lätt mytomspunna SS 440.

Yamahas fantastiska saga fortsätter oförtrutet med oklanderlig "båtmotorfinish", propra skotrar som är pålitligheten själva. Fortfarande idag har Yamaha kvar sin ideologi att förfina modellerna till det yttersta istället för att dra fram en halvfärdig skoter för försäljning. Detta befäster naturligtvis Yamahas rykte som en riktig kvalitetsskoter.

Roger Strandberg