Muskel-maskinernas återkomst.

Redan i början av 70-talet tävlade skotertillverkarna både i vem som hade mest kubik och häst-krafter.

I slutet av 80-talet var det åter dags att spänna musklerna.

70-talets kubik och hästkraftsstinna maskiner begränsade av klena mattor dålig eller obefintlig fjädring och av variatorremmar som inte höll. Motorerna var dessutom relativt tunga och outvecklade.

I Sverige hade vi frivillig motorstyrkegräns på 60 hk på de snöskotrar som såldes. I början av 90-talet försvann den och då började den första kraftmätningen mellan skotermärkena på svensk mark.

Arctic Cat hade ur sin berömda El Tigré skapat Wildcat med en 650 kubiks motor i snoken. Det är den som syns på bilden överst. Polaris svarade med Indy 650 och Arctic Cat erbjöd som motdrag Wildcat med motor på 700 kubik. 700an gick dessutom att få med eller utan EFI.
 


Ski-Doo är inte direkt berömda för att ligga på latsidan när det gäller utveckling.

Deras vapen i kampen var till en början Mach 1 som egentligen var en uppsvälld Formula med större motor.

Ett par år senare presenterade Ski-Doo sitt Z-chassi och samtidigt kom Mach Z med trecylindrig Rotax 774 motor med RAVE-teknik.

Mer kubik än så tyckte varken Ski-Doo eller Rotax var nödvändigt för att göra en värstingskoter.
Ski-Doos systerföretag Lynx nöjde sig med att använda Rotax 670 även den med RAVE teknik.

Faktiskt gav motorns rörliga avgasportar namn åt Lynx värstingmodell (RAVE).

Även Lynx har valt att hålla låg profil när det gäller kubik.

Den enda kvarvarande japanen i branschen visade under hela 80-talet stor uppfinnings-rikedom och designglädje.

Yamahas svar bland muskelmaskinerna hette V-Max 4. Den hade på den tiden branschens enda fyrcylindriga motor.

Den var på 750 kubik och utrustad med finesser som fyra förgasare och vätske-kylt vevhus.

Den var också ganska tung, en tradition som Yamaha behållit genom åren. Konkurrens-kraftiga är de ändå.
Som sig bör när det gäller muskelmaskiner håller sig jänkarna långt framme.

Polaris började med sin numer berömda 650 trippel och borrade sedan friskt ända upp till 800 kubik.

Vid det laget fick toppmodellen det passande namnet Storm medan RXL och XLT förpassades neråt på muskelrangen.

Polaris utvecklade senare en egen 800 motor som anses som en av de bästa i branschen.




Sist men definitivt inte minst kommer vi till Arctic Cat.

Medan de andra märkena höll sig runt 700-800 gick Arctic Cat ett steg längre.

Som om inte Wildcat vore nog presenterades Thundercat med trecylindrig motor på 900 kubik.

Detta våldsverk var till och med upp i 1000 kubik och hamnade även i lyxtouringen Pantera för ett tag.

När Arctic Cat spände musklerna var det slutdiskuterat.

Idag är det rätt normalt med motorstorlekar över 600 kubik och ingen höjer ögonbrynen över en 800. Arctic Cat är ensam om att ha en riktigt stor tvåtaktare men Yamaha RX-1 ståtar med fyrcylindrig fyrtaktsmotor på 1000 kubik och både Ski-Doo och Lynx har Rotax fyrtakts V2-motor även den på 1000 kubik.

Roger Strandberg

Märke: Arctic Cat
Modell: Thundercat 1993
Motor: Suzuki 900
Ant. cyl: 3
Förgasare: 3 st Mikuni VM38
Matta/Boggi: 307x38 FasTrack
Framvagn: AWS III
Längd: 278 cm
Bredd: 115 cm
Höjd: 116 cm
Torrvikt: ca 240 kg
Märke: Arctic Cat
Modell: Wildcat 1988
Motor: Suzuki 650
Ant. cyl: 2
Förgasare: 2 st Mikuni VM38
Matta/Boggi: 307x40,6 AC Glidboggi
Framvagn: AFS
Längd: 269 cm
Bredd: 107 cm
Höjd: - cm
Torrvikt: ca 245 kg
Märke: Polaris
Modell: Indy Storm 1994
Motor: Fuji 794
Ant. cyl: 3
Förgasare: 3 st Mikuni VM38
Matta/Boggi: 307x38 XC 100
Framvagn: IFS
Längd: 270 cm
Bredd: 115 cm
Höjd: 98 cm
Torrvikt: ca 250 kg
Märke: Yamaha
Modell: V-Max 4 1993
Motor: Yamaha 743
Ant. cyl: 4
Förgasare: 4 st Mikuni TM33
Matta/Boggi: 307x38 Pro Action Link
Framvagn: TS
Längd: 282 cm
Bredd: 113 cm
Höjd: 107 cm
Torrvikt: ca 256 kg
Märke: Ski-Doo
Modell: Mach Z 1993
Motor: Rotax 774 RAVE
Ant. cyl: 3
Förgasare: 3 st Mikuni TM38
Matta/Boggi: 307x38 C-7
Framvagn: DSA 178
Längd: 280 cm
Bredd: 118 cm
Höjd: 107 cm
Torrvikt: ca 240 kg
Märke: Lynx
Modell: RAVE 1994
Motor: Rotax 670
Ant. cyl: 2
Förgasare: 2 st Mikuni VM38
Matta/Boggi: 320x38 Racing
Framvagn: LFS
Längd: 265 cm
Bredd: 117 cm
Höjd: 110 cm
Torrvikt: ca 226 kg