Arctic Cat och de 27 motoralternativen.
Efter att den moderna snöskotern uppfanns av J.A. Bombardier 1959 insåg många företag potentialen för det nya rekreationsfordonet. Överallt poppade det upp nya tillverkare och varianter av snöskotrar i den nordamerikanska myllan.

På 60-talet växte skoterindustrin stadigt för att formligen explodera okontrollerat i början av 70-talet.
Mellan 1959-1969 hade den totala årsförsäljningen gått från 266 till 255 000 snöskotrar men mellan 1970-1973 såldes det totalt 1 830 000 snöskotrar!

För tillverkarna var det inte enbart positivt, tillgången på material och motorer var begränsat vilket inte minst Arctic Cat fick erfara. Att jobba med reservdelar till Arctic Cat under 70-talet lär inte ha varit en dans på rosor.

Under 1970 tillverkades det inte mindre 28 olika varianter på Panther med 17 olika motoralternativ. Som om detta inte vore nog gjordes motorerna av 6 olika tillverkare (Hirth, JLO, Sachs, Wankel, Kohler och Kawasaki). Panther med 340-motor från Hirth fanns endast i två exemplar!

Perioden 1970-1973 blev dessa motorer placerade i Arctic Cats skotrar:
Hirth 246, 292, 340, 399, 440, 634 och 793.
JLO 295, 340, 399, 440, 650 och 760.
Kohler 295, 305 och 399.
Wankel 295 och 303.
Sachs 340 och 440.
Kawasaki 250, 292, 340, 399, 440, 650 och 800.
Anledningen till de olika alternativen var att de ofta fick ta in de motorer som fanns att få tag på.

Åren 1970-1973 hade både snöskotern och Arctic Cat sina glansdagar. 1970 tillverkade Arctic Cat 54 168st skotrar (varav 52 231st var Panthrar), 1971 var siffran 74 762st, 1972 tillverkades hiskeliga 111 850st Arctic Cats (drygt 21 % av marknaden bland 100-talet tillverkare).

Situationen var som sagt ohållbar så till slut skrev man kontrakt med Kawasaki för att de skulle bli motorleverantör. Från och med 1972 använde sig Arctic Cat, med några få undantag, uteslutande av Kawasakis motorer. Som kuriosa kan nämnas att det är genom detta samarbete som Arctic Cat fick sin gröna färg, något som hängt med ända till idag.

I mitten av 70-talet köpte Kawasaki upp Sno-Jet, klistrade dit egna dekaler och började sålunda en egen karriär i skotervärlden. Arctic Cat gjorde därför en deal med Suzuki och ända sen 1976 har det suttit Suzuki-motorer i Arctic Cats snöskotrar. Fast från början hade motorerna namnet Spirit förstås.

Kultfakta: Det finns faktiskt "Arctic Cats" med Rotax-motorer också. När Arctic Enterprises gick i konkurs i början av 80-talet började Aktiv att licenstillverka Panther. Den fanns både som lång och kort med Rotax 503-motor.

Roger Strandberg