Världens första patenterade översnöfordon.
Att köra på ovanpå snön är ingalunda en ny företeelse i länet. Redan 1920 kom tvillingbröderna Johan och Olof Löfström från Lövberga på idén att bygga om en bil till ett översnöfordon.

Resultatet blev en T-Ford med banddrift och styrskidor. Ett fordon som går alldeles utmärkt att köra än i dag,
hela 83 år efter snilleblixten.

I Västra Laxviken, några mil norr om Föllinge har Folke Boogh låtit uppföra ett unikt flottarmuseum och mitt i hela härligheten står den; världens första patenterade översnöfordon. Folke Boogh är som ett levande uppslagsverk och berättar med inlevelse om turerna kring den gamla T-Forden. - Bröderna Löfström var nära att ge upp projektet, eftersom de saknade ekonomiska förutsättningar. Men efter kontakt med Andreas Eriksson från Boda, Lit, finansierades bygget.

De sökte och fick patent i Sverige, Norge, Finland, Kanada och USA. Det unika bygget marknadsfördes målinriktat på platser där det samlades mycket folk. Bland annat kördes ”bilen” runt flygplanen vid Alpbacken i samband med F4:s första ”Flygets Dag” 1926, berättar Folke Boogh och fortsätter; - På våren 1926 kördes ”bilen” från Boda, Lit, till Åre och Duved. Från Duvedssidan körde man sedan upp till Åreskutans topp. Resan mellan duved och Åreskutan tog hela två dagar eftersom ett töväder dragit in över länet. Detta resulterade i sin tur till att ”bilen” sattes på tåget i Åre och fraktades hem till Boda, Lit. Snön hade töat bort och ”bilen” gick därmed inte att köra.

1927 reste så Andreas Eriksson över till USA, till Henry Ford, med förhoppning om ett samarbete och till tre miljoner för att söka världspatent på bygget. De tre miljonerna skulle alltså Henry Ford bistå med, hoppades man. Det finns sju dokumenterade möte mellan Henry Ford och Andreas Eriksson men det gick inte som svensken tänkt sig. Andreas Eriksson satsade då sina egna pengar i ett vanskligt flygplansprojekt, vilket senare gick i konkurs och han återvände utfattig och slokörad hem till Sverige 1933.

Projekt översnöfordon hamnade sedermera på ett stenrös eftersom plogen kom. Man behövde alltså inte åka på snön, den kunde plogas bort. ”Bilen föll i glömska tills Folke Boogh anammade sig över den. Men världspatent blev det och Brittiska filmbolaget BBC besökte i början av 1997 Västra Laxviken för att föreviga bilen. - Och dom ville provköra också. Fast bilen inte var körd på 22 år startade den och filmteamet körde runt i fem timmar och dokumenterade.
Engelsmännen från BBC avslutade provturen med orden ”där bor en man som sparat en kulturskatt av oskattbart värde”, säger Folke Boogh med lite stolthet i rösten. Med all rätt.

Flottarmuseum, ja. Detta är det enda i sitt slag i länet och är väl värt ett besök. Förutom för att titta på ”bilen”, äta kolbullar och kolla in ett suveränt uppbyggt flottarmuseum som på ett fenomenalt sätt återspeglar flottningens glansdagar.

Skog- och Flottarmuseet i Laxviken har även en websida:
www.laxvikensmuseum.com


Roger Strandberg