Kvinnor och snöskotrar.

Den genomsnittlige skoterköparen är en medelålders man med fru och barn brukar det heta. Nu är det nya tider där allt fler kvinnor kör snöskoter vilket även har avspeglat sig åtminstone en aning i skotertillverkarnas reklamblad.

Eller har det? En snabb titt i de senaste årens reklambroschyrer visar nästan inga kvinnor alls. Överhuvudtaget är det ofta få bilder på människor i broschyrerna vilket kan tyckas märkligt eftersom skotrarna oftast säljs på själva upplevelsen, inte lika mycket på teknik och nytta.

Eftersom skotern är en teknisk "leksak" och dessutom en rätt dyr sådan är det fullkomligt naturligt att kundkretsen mest består av män. Reklamen vänder sig följaktligen mot just män. Om kvinnor dyker upp är det oftast som passagerare eller som beundrare av en man och hans maskin.

Undantaget är när tillverkarna ska kränga en billigare skoter där både storlek och motor är av mindre upplaga. Japp! så ska det vara, verkar tillverkarna anse, veka skotrar åt det veka könet.

Ännu oftare är kvinnorna med för att locka männen att se annonserna som bilden här intill. Kan det bli bättre? Brudar, bågar och öh.. snöskoter. Åtminstone tre av de saker en man vill ha.
Vill man vara ironisk kan man spekulera i om inte reklambyrån också tänkt sig att bilden ska tilltala kvinnor. Skotern mannen och motorcykeln verkar som objekt i bakgrunden av den vackra (=i reklamens värld framgångsrika) kvinnan.
Det vill säga att reklambyrån spelar på kvinnors avundsjuka.
Bilden till höger har dock inga sådana ambitioner. Kompositionen är dock inte enbart en spekulation av kvinnokroppen, den är även en ordlek.
Arctic Cats skotermodell Wildcat flankeras av en annan "vildkatta". Naturligtvis är det meningen att män ska tro att om de köper en sån skoter så kommer halvnakna blondiner att flockas runt dem.
Därmed inte sagt att vi män är dumma, bara att vi tänker med fel huvud ibland.
Bilden till vänster är typisk för reklam riktad till kvinnor. En vacker ung kvinna på en liten, smidig och lätt snöskoter. Motorn är dessutom så pass liten så att dess kraft inte ska skrämma de små liven.
På sätt och vis känns den här typen av reklam värre eftersom den smyger med fördomarna.
Här är det dock ingen som smyger. Å andra sidan kan baken rent teoretiskt tillhöra en man. Bilden på handen som klämmer på baken som är iförda lila trosor med texten "A mighty good feeling comes with the cat" är höjden av dålig smak.

Samtidigt går den inte ta på allvar och blir därför snarare komisk om än i Benny Hill stil. Det är sällan glimten i ögat är så tydlig som här.
Kvinnan förfäras (men är ändå lite lockad) inför åsynen av denna monstruösa snöskoter. Hon söker skydd i armarna på mannen som är den enda riddare.. förlåt människan i världen som bemästrar denna best.
Jag tror inte JRR Tolkien kunde utryckt det bättre själv. Kvinnans roll är att vara prinsessan som riddaren räddar vilket vi alla har varit itutade sedan vi var små. Vi män är trots allt pojkar hela livet (tack och lov).
Bilden till höger visar ganska typiskt hur det förhöll sig förr i världen och för all del till viss mån även idag. Den stora bilden visar mannen som hoppar med sin skoter i jakt på spänning. Den lilla bilden visar en kvinna som är vacker. Kvinnor ska inte söka spänning, de ska sitta hemma och passa barn och laga mat medan mannen är ute i hetluften. Det är budskapet om man ska vara petig.
Nämnde jag att hennes skoter är motorsvag?
Till vänster en bild från ungefär samma tidsepok som ovan. En kvinna som inte bara kör snöskotrar, hon til och med bygger dem.
Bilder som den här är ovanliga även idag och var revolutionerande på den tiden.
Ett mycket bra budskap till andra kvinnor. Om du vill så kan du. Ingenting är omöjligt som Gunde Svan brukar uttrycka det.
Arctic Cat gjorde en hårdoffensiv för att locka fler kvinnor till skotersporten för några år sedan. Det vill säga de ville sälja fler skotrar. Bilderna visade kvinnor som njöt av att köra potenta racingmaskiner och pressa dem till det yttersta. Med slogans som "Finns det tillräckligt med plats för en man och en trottel under din tumme" (fritt översatt) markerade Arctic Cat de moderna kvinnornas större frihet.
Det är en reklam som passar dagens samhälle bättre.

Trots det dyker kvinnorna oftast upp som passagerare bakom männen i de flesta reklamsammanhang idag. Antalen kvinnor som har snöskoter blir större och större inte minst på grund av att kvinnorna är självständigare idag.

Roger Strandberg