Speed Sleds 3: Öl skall ligga på kylning.

Efter att försäljningen börjat dala för skotertillverkarna 1973 hade man inte längre råd att slösa pengar hur som helst. De stora Speed sled dinosaurierna var det första som fick stryka på foten.

Detta betydde dock inte att de spektakulära snöskotrarna försvann totalt. Det verkar dessutom som att Engelsmännen haft fel hela tiden, öl skall förvaras kyld.

Eller vad ska man annars tro om denna Coors Light Arctic Cat Silver Bullet (pust). Det är ingen riktig Arctic Cat om någon trodde det, företaget var endast en sponsor. Två 2,4 liters V6-motorer från Mercury (utombordarmotorer alltså) såg till att fordonet gjorde själ för namnet Silver Bullet.
Motorerna utvecklade 700 hästar vilket inte var nog, därför fanns det lustgas som pressade upp siffrorna till 1000. Silver Bullet visade att Light Öl också funkar då den 1986 slog världsrekord med 159.17 mph (drygt 256 km/h)
Paul Groth köpte Boss Cat II 1983 när Arctic Enterprises gick omkull. Han målade om den, lättade den och trimmade V8an från Chevrolet. Till slut lyckades han få upp den läckra skapelsen i 168 mph (270 km/h).
Boss Cat II fick finna sig i att heta Budweiser Sno-King under den eran.

Paul lade Boss Cat åtsidan och modifierade en Top Fuel dragster så att det blev en snöskoter. V8an utvecklade hiskeliga över 1500 hästar under influens av nitro. Sno-King noterades för 201.469 (324 km/h).
Men utvecklingen går framåt och Paul monterade

fyra stycken 750 kubiks V-Max 4 motorer på sin Sno-King. Insprutning och metanoldrift gav den 680 kg tunga snöskotern en rejäl knuff med hjälp av sina 650 hästar.
Sno-King slog flera rekord och körde sin sista strip 1996.

Sedan dess har Budweisern legat på is (he he he).

Roger Strandberg