2006-04-08
Speed Sleds 4: Boss Cat, spektakulär på alla sätt.

Arctic Cat har en förmåga att vara färggranna på alla sätt och vis. De är inte sämre när det gäller skoterhistoria och speciellt inte då det gäller Speed sleds. Tre Boss Cat byggdes, alla tre med helt olika förutsättningar.

Precis som alla andra försökte sig Arctic Cat på att trycka ner en så stor motor som möjligt i ett vanlig skoterchassi från början. Utvecklingen hade dock inte nåt så långt att det var en hit.
Därför var det ett naturligt steg att klämma ner en turbinmotor i en specialgjord chassi. Motorn utvecklade 1000 hästar vilket räckte till världsrekord 1971 med 125.87 mph (drygt 202 km/h).
Boss Cat är dock även berömd för helt andra saker. Under tävlingarna i

Boonville 1972 exploderade Boss Cat på startlinjen. Föraren Dale Cormican undkom relativt oskadad då han hade flamsäker overall. Anledningen till explosionen var att Boss Cat hade två motorer. Den en av en 800 kubiks Kawasakimotor som man använde sig av för att förflytta skotern och den andra var jetmotorn
Problemet var att man använde sig av samma reglage för att kontrollera trottlarna vilket innebar att man hade flödat turbinmotorn vilket ledde till den våldsamma explosionen.
Man lappade ihop Boss Cat igen och ställde ut den på huvudkontoret i Thief River Falls men som ett ödets ironi förvann Boss Cat åter i lågor när kontoret brann ner till grunden 1973.


Den absolut snyggaste Speed sleden i historien måste vara Boss Cat II. Den presenterades 1972 samtidigt som Boss Cat I exploderade.
Boss Cat II var utrustad med en Cheva 327-motor med kompressor och alkoholdrift. Allt detta gjorde att man kunde plocka ur mellan 650-700 tokmatade hästar. Naturligvis ledde detta till rekord först 127 mph (204 km/h) och sedan 130 mph (209 km/h)

Boss Cat II fick namnet "The worlds fastest snowmobile".
Men det var inte slut med det. När Arctic Enterprises gick i konkurs köpte Paul Groth Boss Cat II. Han målade om den och döpte om den till Sno-King.
Dessutom lättade han konstruktionen väsentligt och trimmade Chevamotorn lite ytterligare och viola så justerades Boss Cat IIs fart till 168 mph!
Idag är Boss Cat II restaurerad till originalskick och finns att beskådas på olika shower och museum i USA.

Den tredje och sista specialbyggda Speed sleden från Arctic Cat hette Boss Cat III.
Den skiljde sig en hel del från sina företrädare då en stor del av delarna den var byggd av kom raka vägen från lagerhyllorna hos Arctic Cat. Drivkraften levererades av fyra stycken EXT 650-motorer från Kawasaki. Kraften från dessa gick via fyra variatorer (Comet!) till två standard kedjehus
ner till de två mattorna. Boss Cat III kom som mest upp i 127 mph (204 km/h) 1973. Den stoppades undan 1974 och har sedan dess haft flera olika ägare efter Artic Enterprises konkurs.

Roger Strandberg